وبلاگ زیارتگاه ها

زیارتگاه ها

مهدیه بلخاب و زیارتگاه میر سید علی آقا

حاجی زاده­ ی بلخابی این روزها اگر سفری به شمال افغانستان، منطقه بلخاب داشته باشیم، شاهد مسجد و مهدیه حضرت صاحب الزمان(عج) بلخاب که تجلی­گاه ملکی و ملکوتی حضرت بقیه­الله برای دل­های حقیقت جو، خصوصاً شیعیان مظلوم و فراموش شده افغانستان است، خواهیم بود؛ تاریخ این مکان ولائی- که در سینه کوه برات، در مرکز بلخاب واقع است- با پیوست به تاریخ امام زمان­خواهی آن ساحه یعنی عصر معنوی عالم و عارف الهی مرحوم آیت الله آقای حاجی دهنه بلخابی، به بیش از هفتاد سال قبل بر می­گردد- برای آشنایی بیشتر با این مکان مقدس، شما را به این سفر معنوی دعوت می­کنیم.

پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵       بازدید: 29

مهدیه بلخاب و زیارتگاه میر سید علی آقا

مهدیه بلخاب
کانون امام زمان­ خواهی در شمال افغانستان
حاجی زاده­ ی بلخابی
این روزها اگر سفری به شمال افغانستان، منطقه بلخاب داشته باشیم، شاهد مسجد و مهدیه حضرت صاحب الزمان(عج) بلخاب که تجلی­گاه ملکی و ملکوتی حضرت بقیه­الله برای دل­های حقیقت جو، خصوصاً شیعیان مظلوم و فراموش شده افغانستان است، خواهیم بود؛ تاریخ این مکان ولائی- که در سینه کوه برات، در مرکز بلخاب واقع است- با پیوست به تاریخ امام زمان­خواهی آن ساحه یعنی عصر معنوی عالم و عارف الهی مرحوم آیت الله آقای حاجی دهنه بلخابی، به بیش از هفتاد سال قبل بر می­گردد- برای آشنایی بیشتر با این مکان مقدس، شما را به این سفر معنوی دعوت می­کنیم:
منطقه بلخاب در افغانستان
فرمانداری بلخاب، منطقه­ای است شیعه نشین با جمعیتی در حدود یکصد هزار جمعیت از توابع ولایت سرپل افغانستان که به شهرهای تاریخی «بلخ و مزار شریف» قرابت دارد؛ از شرق به دره صوف، از غرب به استرآب و کوهستانات سرپل، و از شمال به آب کلان و سانچارک، از جنوب به سفید میدان، کاشان و یکاولنگ مرتبط است. بلخاب، یعنی معدن و سرچشمه آب بلخ؛ علاوه بر«بند امیر» واقع در بیت کیلومتر یکاولنگ، از جای جای این منطقه سرسبز، آب­های بسیاری، در دره بلخاب گرد آمده و رودخانه­­ای دارای آب شیرین، زلال و هماره جاری به طول 350 کیلومتر را تشکیل می­دهد که در نهایت با آبیاری صدها منطقه، در ورودی مزار شریف به هیجده نهر تقسیم شده و به بلخ باستان و نواحی اطراف آن منتهی می­شود. در کتاب شریف اصول کافی، رودخانه بلخاب (بلخ رود)  جزو چهار نهر مهریه حضرت زهرا (س) به شمار آمده­است.
در بلخاب، اقوام گوناگونی زندگی می­کنند: سادات، هزاره، تاجیک؛ سادات اکثراً از احفاد حضرت میرسید علی ولی بن میرسید جلال الدین حسین بخارائی(علیهماالرحمه) می­باشند که سلسلتاً از طریق امام چهارم، به امام حسین (علیهم السلام) منتسب می­شوند.
به واسطه زحمات و تلاش علما و سادات، کلیه مردم بلخاب، شیعه اثنی عشری بوده، مقید و متدین و در کلیه­ی امور با علما و روحانیت در ارتباط­اند و به روحانیت اعتقادی راسخ دارند و به همین جهت در روز 24حمل (فروردین) 1358 شمسی، به رهبری علما و روحانیت و با پشتیبانی اقشار مختلف مردم، انقلابی مردمی در منطقه بلخاب آغاز شد که در اثر انتشار موج این انقلاب، اساس حکومت کمونیستی خلقی، به سرعت از منطقه پاک شد و سپس موج این انقلاب، سایر نقاط کشور افغانستان را یکی پس از دیگری فرا گرفت. امروزه نقش کلیدی روحانیت و مردم بلخاب، توسط احزاب و رهبران جهادی نادیده گرفته شده­است. در حالی که منشأ قیام­های سراسری افغانستان از این منطقه شیعی بوده و انقلابیون افغانستان در زمان سلطه طالبان، به این منطقه تسخیر ناپذیر و قلعه ولایت پناهنده بودند و هیچ گاه این منطقه به تسخیر کمونیست روسیه و طالبان تروریست، در نیامد. دراواخر دهه هفتاد خورشیدی که 98% خاک کشور به اشغال طالبان درآمده بود، از مناطق مقاومت اهل سنت، فقط پنجشیر و محدود مناطق دیگر باقی مانده بود که در محاصره طالبان قرار داشت، و از مناطق شیعیان تنها بلخاب بود که سمبل مقاومت و عزت تشیع قرار گرفت و به کمک  پنچشیر شتافت و با آزاد سازی دره صوف و... دامنه­ی مقاومت را به آنجا و سایر مناطق گسترش داد. در سال­های مقاومت که فتنه­ و هیاهوی شوم طالبان، دنیا را متوجه افغانستان نموده بود، بلخاب- شاید به جرم شیعه بودن!- مورد بی مهری رسانه­های غربی و شرقی قرار گرفت و تمام دوربین­ها و تریبون­ها و جراید، از پنچشیر گفتند و نوشتند!؟
هرچند دیروز و امروز،  نقش کلیدی جهاد و مقاومت بلخاب نادیده گرفته شد، اما امدادهای غیبی درباره بلخاب و عنایات اهل بیت(ع) به مردم آنجا در شدائد، انکار ناپذیر است.اگر درمقاومت پیروزمندانه حزب­الله و شیعیان جنوب لبنان، عنایات اهل بیت و امدادهای غیبی مشهود بود، سه سال مقاومت سلحشورانه بلخابیان که مقارن بود با قحطی و خشک­سالی، محاصره همه جانبه و بمباران از سوی طالبان، و خیانت برخی عناصر مزدور، حضور سه هزار مهاجر شیعه و سنی از دیگر مناطق وپناهندگی بیش از 90% از رهبران سیاسی و جهادی کشور که امروزه بسیاری از آنان بر اریکه قدرت در کابل تکیه زنده ­اند در یک کلام، با دست خالی و نبود تجهیزات دفاعی، تنها تکیه گاه معنوی مردم به اهل بیت عصمت و طهارت و توجهات تنها تکیه گاه، و تنها راه، یعنی حضرت بقیه­الله (عج) بود و بس.
علمی، فرهنگی بلخاب
از زمان ورود حضرت میر سید علی ولی – جد سادات بلخاب- در سال (810 ق) آن نقطه، محل توجه حکّام و مردم دیگر نواحی واقع شده و سر زبان­ها می­افتد. به حدی که هفت تن از علمای بخارا به دیدار ایشان می روند و تا انتهای حیات، به فیض مجالست و شاگردی آن عالم و عارف فرزانه نائل می گردند. شاهرخ میرزا – شاه وقت سلسله تیموری- نیز با دعوت از حضرت میر سید علی ولی به پایتخت خود هرات و درک محضر ایشان، صبیه­اش را به تزویج ایشان در می آورد و به میمنت این وصلت، مالیات را از بلخاب بر می­دارد.
شاهرخ میرزا و همسر نامی و عالمه­اش گوهرشاد، در صدد جبران خسارات اجداد تیموری خویش بر آمدند. شاهرخ، در پایتخت خود هرات، با دعوت و گردآوری هنرمندان، نقّاشان، صنعتگران، دانشمندان، ادیبان و سایر مردان نامور علم و ادب، و رونق در معماری، فرهنگ و هنر اسلامی، تاریخ روشنی از به یادگار گذاردند. در ارادت شاهرخ و همسرش گوهرشاد بیگم، به ساحت عظمی اهل بیت (علیهم السلام) خاصه هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع)  همین بس که مسجدی عظیم و باشکوه در ضمیمه حرم مطرح ثامن الحجج (ع) احداث و نام خود را جزو زواران و مریدان همیشگی آن شمس امامت و ولایت به ثبت رساندند و دعای خیر همه زائران کوی رضوی را برای ابد از آن خود ساختند. می توان گفت که شاهرخ به خاطر علاقه ای که به همسر فاضله اش داشت، دو مسجد دوقلوی ( گوهرشاد هرات و گوهرشاد مشهد) را به نام همسر مؤمنه اش نام گذاری نمود. احداث این دو مسجد چه خیر کثیری در برداشته است که امروزه شهره آفاق شده است و نام مسجد گوهر شاد با نام حرم امام هشتم گرده خورده است. 
مشهور است که در روز افتتاح مسجد گوهر شاد مشهد، داماد عالم و عظیم القدرشان، جناب میر سید علی ولی اولین نماز را اقامه و مسجد با نماز او افتتاح گردید.
در حادثه درگذشت شاهرخ میرزا در نزدیکی ری، و انتقال جسدش به هرات، حضرت ابوالبرکات میرسید علی ولی، به عنوان برجسته ترین عالم وقت، در مصلی بزرگ شهر، بر بدن وی نماز می گزارد.
قبر دختر شاهرخ میرزا، پادشاه خوشنام و پرآوازه تیموری، در نزدیکی مرقد مطهر میرسید علی ولی  بر روی تپه­ای در منطقه  ای پای مزار بلخاب، معروف و مشهور است.
     در گیر و دار خفقان شدید و استبداد حاکم، که از نیمه قرن گذشته و آغاز سده­ی اخیر در فضای کشور افغانستان با شدت تمام جاری بود، اولین حوزات علمیه شیعیان افغانستان در بلخاب احداث شد و از دیرباز این خطه اهل بیت محور، ائمه باور، به عنوان یکی از مراکز مهم تشیع مطرح بوده و پرتو فرهنگ ناب اهل­بیت(علیهم­السلام) از آنجا به دیگر نواحی منتشر می­شد؛ به همین دلیل، در گذشته، آن ساحه به عنوان علماخانه شمال و«نجف ثانی» در میان مناطق شیعه مشهور بوده­است و حوزه­های علمیه بلخاب شاگردانی از شهرهای کابل، قندهار، مزار شریف، مناطق مرکزی و... را در دامان خود پرورید که بعدها هر کدام دارای حوزات علمی، فرهنگی و منشأ خدمات فراوانی در کشور افغانستان گردیدند؛ بزرگانی همچون آیات عظیم­القدر، شهید افشار کابلی، علامه سید ابوالقاسم بلخی، مرحوم شیخ سلطان مزاری، مرحوم عزیزالله غزنوی، مرحوم آقای رئیس یکاولنگ، مرحوم شیخ قربان جاغوری و...
از علمای نامی بلخاب که نام و شخصیت علمی، معنوی و انقلابی آنان در جای جای افغانستان شناخته شده است، می­توان از فرزانگانی چون: عالم و عارف بالله آقای حاجی بلخابی، عالم برجسته آقای عالم بلخابی، مرحوم آقای نجفی شمشیری، علامه شهید سید اسماعیل بلخی و... یاد کرد. از علامه شهید بلخابی بلخابی تمبر یادبودی در دهه شصت در جمهوری اسلامی ایران چاپ و نشر گردید.
مسجد مهدیه حضرت صاحب الزمان بلخاب
ریشه­ها و زمینه­های ساخت مهدیه در کوه برات، به سنت­ها و تاریخ معنوی عالم و عارف بالله مرحوم آیت الله آقای حاجی دَهنه بلخابی (قدسره) بر می­گردد. از سیره­های مهم ایشان، سنت حسنه انتظار و امام زمان خواهی بود؛ مسجد مقدس «صاحب­الزمان» در کوه بُزخان، شاهد شب زنده داری­ها، اعتکافات، کوه نشینی­ها و نیایش این مرد خدا بود. مسجد صاحب الزمان، نه خانقاه است و نه معبدگاه صوفیانه، بلکه تنها یک مسجد است و محل نیایش یک عالم متشرع و عارف صاحب نفس از تبار اوتاد الهی و شاگردان سیرو سلوک ایشان.
از رفعت معنوی و تهذبش همین بس، در زمانی که در حوزه کهن مشهد مقدس مشغول تحصیل بود، روزی مرحوم حاج شیخ عباس قمی (صاحب مفتاتیح­الجنان) به دیدن آقای حاجی بلخابی می آید و از آن پس این مراوده ادامه داشته است، شاید از آن پس بوده که ایشان معروف و متصف به  «مقدس بلخی» می شود؛  نیز ارتباط با عارف نامی مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی و عالم پر فضیلت مرحوم حاج ملا عباس تربتی.
آیات عظام حکیم و شاهرودی (رحمت­الله علیهم) برای تجلیل از شخصیت ایشان مراسم ترحیمی در نجف برگزار می­نمایند که حضرت امام راحل (ره) نیز در آن مراسم شرکت می­نمایند. و پس از آن وکالت خویش را به یکی از فرزندان حضرت آقای حاجی در مناطقی از شمال افغانستان می­دهند.
پس از رحلتشان، شاگردان و افراد ثقه و محل اعتماد، جریانات زیادی را از تشرف این عالم ربانی، خدمت امام زمان (عجل­الله تعالی فرجه الشریف) در این مکان مقدس نقل می­کنند که در نوجوانی، و دیگر زمان­ها اتفاق افتاده­است و بعدها طبق الهاماتی که به ایشان می­شود، مسجد صاحب الزمان کوه بزخان را ( در سال 1310 ش) در همان مکان تشرف، با همراهی شاگران مهذب خود احداث می­کنند. و در حدود چهار دهه در ایام البیض، رجب، شعبان و دیگر مناسبت­ها در آنجا رجائاً اعتکاف و عبادت نموده­اند.
مرحوم آقای حاجی بلخابی(ره)  از چنان زهد و تقوایی برخوردار بود که حتی مدرسه علمیه خود را به نام مدرسه تعبیر نمی­کرد و آن را «اتاق­های کنار دریا» می­نامید، که منظور دریای علوم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود ایشان، کسانی را که به قصد تعبد و مهذب شدن و به نیت آدم شدن نمی­آمدند، نمی­پذیرفت. 
از سنن زیبای آن مرد خدا، این بود که همیشه کتاب­های امام زمانی از جمله: نجم الثاقب، مکیال المکارم، و چند جلد دیگر از این قبیل را نزد خود داشت و در منابر و مجالس خود، از آن­ها استفاده می­کرد و جریانات آن را برای مسموعین می­خواند. خلاصه آن که، مهدیه، آینه مسجد مقدس کوه بزخان و نتیجه عملکرد معنوی حضرت آقای حاجی بلخابی (ره) است.
احداث مسجدمهدیه بلخاب
در سال 1361 ش، روز نیمه شعبان، مدرسه علمیه حضرت آقای حاجی، پس از یک سال که باز سازی آن به طول انجامید، افتتاح شد. در چند صد متری قبله مدرسه، که شاهراه اصلی بلخاب قرار دارد، در دل کوه برات، تپه زیبایی نظرها را به خود جلب می­کند. تپه­ای که انگار آن را رنگ آمیزی کرده­اند، مثل دوتا گونه­سرخ هلو.
دیگر جاهای کوه برات، سنگ دارد، اما این نقطه خاکی است و تا بیش از یک زانو، خاک نرم دارد. انگار خداوند از وقتی که این کوه را آفریده، این نقطه را به منظور این امر مقدس آفریده است.
آیت الله استاد سید جعفر فاضلی[8] ، فرزند گرامی مرحوم حضرت آقای حاجی بلخابی (ره) در این رابطه می­گوید: روز نیمه شعبان، پس از افتتاح مدرسه، در جمع علما، و بزرگان گفتیم: آقایان، حالا که جشن امام زمان (عج) را در مدرسه برگزار نمودید، بیایید آن نقطه را کلنگی بزنیم به نام ساختمان پانزده شعبان؛ امام زمان (ع) خانه می خواهد. این جا (مدرسه) خانه فرزندان و طلبه­هایش، خود ایشان هم خانه می­خواهند(مهدیه).
تا پای کوه رفتیم، پیرمردها پای رفتن نداشتند، منتظر ماندند و جوان­ترها خود را به آن نقطه رساندند، گفتیم کلنگ را دو حاجی بزنند- حاج سید مصطفی سغلر و حاج سید اکبر احمدی- با ذکر پنج صلوات، الله اکبر و یاصاحب الزمان(عج) کلنگ را به زمین زدیم تا جایگاهی باشد برای مهدیه حضرت صاحب­الزمان(ع).
دلائل احداث مهدیه درسینه کوه
صبا بگو به لطف آن غزال رعنا را                      که سر به کوه و بیابان تو داده ای ما را
به دو دلیل کوه برات برای احداث مهدیه، اختصاص یافته است؛ دلیل مهم این­که: اوج تاریخ امام زمان خواهی بلخاب، به زمان عالم ربانی و شخصیت امام زمانی، مرحوم آقای حاجی دَهنه بلخابی می­رسد؛ و کانون این جریان، مسجد مقدس صاحب الزمان کوه بزخان – محل نیایش و سیر و سلوک این عالم و عارف الهی و شاگران خودساخته ایشان است. مکان مقدسی که آقا در آن جا تشرفاتی داشته­اند و حتی پس از رحلت ایشان[9]، هنوز هم آن مکان عرشی، مورد توجه عاشقان امام زمان (عج) است و کرامات زیادی مشاهده شده و جمع کثیری با توسل به امام زمانشان، حاجت روا شده­اند. در حال حاضر به دلیل دور افتادن و صعب العبور و قطع ارتباط با کوه بزخان در سه ماه زمستان (به علت یخبندان) در کوه برات، کلنگ احداث مهدیه را به زمین زدیم؛ تا این­جا، آینه، تکبیرجا و نماینده­ای باشد، از مسجد مقدس کوه بزخان آقای حاجی دهنه بلخابی (ره). در راستای احیای ارزشهای اصیل دینی؛ و دلیل دیگر اهمیت خود کوه برات که ذکرش دراین مقال نمی گنجد.
افتتاح مسجد مهدیه بلخاب
پس از دودهه وقفه، به علت، ناامنی، مهاجرت و... خاکبردای محل مهدیه از سال 1381 ش، شروع شد، و به رغم مشکلات و محدودیتهای جاری در منطقه و کشور، با عنایت خود حضرت، در بهار سال جاری ساختمان مسجد مهدیه تکمیل و در نیمه شعبان سال جاری(1386شمسی)، در قالب مراسم وهمایشی باشکوه، با حضور شخصیت های علمی، مذهبی، سیاسی، محاسن سفیدان و مردم مناطق گوناگون افتتاح گردید؛ لازم به تذکر است که خبر افتتاح مهدیه بلخاب در برخی سایت­های معتبر از جمله «آینده روشن» و... درج منعکس شد.
برکات مهدیه حضرت صاحب الزمان بلخاب
از آغاز خاکبرداری تا زمان احداث – در این چند سال، معتقدین به امامت و ولایت و عاشقان حضرت حجت(عج)، از نواحی گوناگون در محل مهدیه حضور مخلصانه داشته­اند و با تقدیم اشک و اخلاص و توسل به آن ساحت عظمی، بیماران و گرفتاران زیادی، حاجت روا شده­اند.  تا کنون دوسه نفر سرطانی و دکتر جواب شده با توکل بر خدا و توسل به حجت خدا، امام مهدی موعود، شفا یافته­اند. و طبق تحقیق ومداقّه، تعدادی بی اولاد که برخی از آنها بیش از یک دهه به رغم تداوی و طول درمان، از نعمت اولاد شن محروم بوده­اند، به برکت حضور قلب و توجه به قطلب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان، صاحب فرزند شده اند.
قابل ذکر است، بخشی از هزینه­های احداث مهدیه بلخاب را حضرت آیت­الله امامی کاشانی - امام جمعه محترم تهران - مساعدت نموده­اند.
و امروز مهدیه بلخاب، ترا می خواند
در شرایطی که کشور به اشغال غربی­ها درآمده و با دخالت آنها اداره می­شود، و تمامی ارزش­ها و اعتقادات دینی مردم مورد هجمه قرار گرفته؛ از سویی، بیش از دو دهه جنگ و ناامنی، لطمه­های جنران ناپذیری را بر پیکره معتقدات دینی و ایمانی مردم وارد کرده­است، وجود  اینجوها، ماهواره ها و رواج ابتذال از سوی آنان ، فضای هرج و مرج و دین گریزی، فقر و ناامیدی و... در این شرایط حساس پایانه­ی تاریخ، تنها و تنها یک راه برای بشر باقی مانده، یعنی گام نهی در جاده انتظار و منجی خواهی؛ راه دیانت و دین، مصداق حبل­المتین، و برای شیعه و سنی، وحدت آفرین؛
راه روشن حضرت بقیةالله، تنها راه است و تنها تکیه گاه؛ تنها نقطه امید، و رمز بقاء تشیع و جامع اسلامی و همه­ی بشریت.
به راستی که وحدت همه جانبه و جهانی شدن حقیقی در آن روزگاران روشن، یعنی عصر ظهور موعود ادیان و جهان، مولایمان صاحب الزمان است.
 شیعیان افغانستان نیز همگام با قافله دنیا که روز به روز، رهرو مسیر انتظارمی­شوند و پرچم سبز انتظار را در بام بلند شمال افغانستان «بلخاب» بر فراز مسجد و مهدیه حضرت صاحب الزمان به اهتزاز در آورده و بیش از پیش، متوجه فرهنگ ناب انتظار و مهدویت شده­است؛ با استعانت از خدا در تسریع امر فرج مولایمان امام عصر(عج) آن طبیب دلها و مظهر همه­ی خوبی­ها؛«بیمارم و دیدار تو درمان من  است     بی رنگ رخت زمانه زندان من است»
با این عبارت منقش بر روی پوستر تبلیغی مهدیه بلخاب، متن را به آخر می رسانیم:
موعودا
مهدیه بلخاب
آینه ­ی «مسجد مقدس کوه بزخان»
نماد معنوی
ازتاریخ کهن در حوزه انتظار
همچون فانوس درخشنده
برسر راه کاروان­ها
در این عصر پایانه تاریخ
ترا می­خواند.
…………………………………….
تک­بیت:         ای خوشتر از عود سلام علیک       مهدی موعود سلام علیک
و مهرت ريشه در جانم نموده
كه اين گونه پريشانم نموده
مسافر كي شود از در درآيي
فراقت پير كنعانم نموده
تويي دين و تويي ايمانم آقا
تويي جان و تويي جانانم آقا
اميد اولين و آخريني
تويي درد و تويي درمان آقا
سلام اي پرده دار حيّ‌سرمد
اميد عالم و فرزند احمد
شكوفايي گر عدل و عدالت
سلام اي قائم آل محمّد
تو پيدايي و ما تنها و مفقود
شبيه بوته اي در آتش و دود
بيا و از قفس آزادمان کن
اماما، حضرت مهدی موعود
شب است و ديده ي من خواب دارد
چنان كه تشنه ميل آب دارد
دو پلك مست خواب آلوده ي من
هواي خاطر بلخاب دارد
شب است و آسمان مردمانم
تب ديدار عالم تاب دارد
وطن، جغرافياي شرقي تو
ميان نقشه ي دل قاب دارد
شب است و مهديه غرق تلألو
شبانه مهديه مهتاب دارد
تواتر شد طلوع نور از كوه
فراوان زائر بي تاب دارد
رصد گرديده نوراز كوهِ ُبزخان
كه آن جا مسجد و محراب دارد
سراینده: سید محمد حیدر حاجی زاده بلخابی / 1385

1- در سال 1353، نسب نامه سادات بلخاب توسط مرحوم استاد حجت الاسلام و المسلمین حاج سید  علی  فاضلی (حاج مدرس) به تأیید آیت الله العظمی مرعشی نجفی رسیده است. -
- قضیه­ای را که در شب آخرین حمله طالبان به بلخاب رخ داد، و منجر به نابودی ماشین جنگی و شیرازه نظامی تروریزم شد، صدها شیعه و سنی حاضر در صحنه شاهدند که در این مجال نمی­گنجد؛ انشاء الله به زودی در همین وبلاک ثبت خواهد شد. 
- از جمله رهبرانی سیاسی نظامی که در آن زمان در بلخاب پناهنده شدند و به صف مقاومت پیوستند،  به اسماعیل خان، ژنرال دوستم، استاد محقق، استاد خلیلی، عبدالچریک، لعل قومندان، مولوی ظریف و... می­توان اشاره نمود. 
 یکی از نکات قابل توجه این است که از اضافه مصالح ساختمانی مسجد گوهرشاد مشهد، خادمه گوهرشاد، خانم پریزاد که او هم دستی در علم و دانش و بینش داشته، مدرسه علمیه ای در چند متری ضریح امام هشتم احداث می کند که امروزه محل دارالتبلیغ و مرکز پرسخ و پاسخ احکام و معارف اسلامی است.
- مرحوم آقای نخودکی نیز در یکی از کوههای اطراف مشهد برای چله نشینی و عبادت می­رفته است. 
- در کتاب کرامات سادت – که تصویر ایشان بر روی جلد کتاب است- جریاناتی از ایشان نقل شده است.
- امروزه سنت­های ارزشی ایشان از قبیل نماز شب، گرفتن سه ماه روزه (رجب، شعبان و رمضان) در سال و انجام بسیاری مستحبات دیگر مثل اعتکاف، تربیت نفوس، شاگرد پروری،  احیا در سی شب ماه مبارک و... در میان مردم به یادگار مانده است. و تا نام و یاد ایشان در میان مردم برده می­شود در اذهان آنان تداعی کننده عبد صالح خدا ، انسان باکرامت، عالم عامل، عارف الهی و تجسم خوبی­هاست. از آن عالم خدوم، دهها اثر بنایی مذهبی شامل مساجد، تکایا و... باقی مانده است. هم­اکنون مرقد شریف ایشان  زیارتگاه مردم و محل رجوع است.
8- از استاتید حوزه علمیه قم در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی، عضو شش نفره شورای نظارت بر مدارس افغانستان از سوی حوزه علمیه قم، مؤسس شورای علمای بلخاب و مسؤول و سرپرست حوزه علمیه آقای حاجی بلخابی و مؤسس حوزه علمیه خواهران منتظر المهدی بلخاب. هم اکنون ساکن بلخاب هستند.
- عالم ربانی آقای حاجی بلخابی با علما و مراجع وقت شیعه همچون آیات عظام بروجردی، حکیم، شاهرودی، اصفهانی و... ارتباط نزدیک و مکاتبه ای داشته اند، و مراجع معظم فوق الذکر، وکالت عام و تام خویش را برای ایشان ارسال نموده­ اند.

منبع : www.masjedbozkhan.blogfa.com

به اشتراک بگذارید

لینک اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

پیام رسا